Jeg har en dristig påstand: «Ingen bør skrive sin egen hjelpestønad»
What! tenker du kanskje nå.
Men dette mener jeg faktisk – i de aller, aller fleste tilfeller bør man ikke skrive sine egne hjelpestønader.
Det er det en ganske god grunn til.
Vi mennesker er nemlig bygget opp slik at vi er kjempegode til å «pynte på vår egen sannhet».
Jeg har skrevet utallige hjelpestønader nå, og jeg ser en rød tråd.
Folk blir veldig overrasket over hvor mye merarbeid de har.
De pynter på sin egen sannhet – «Det er kanskje ikke så mye, det er jo ikke så ille»
De vet ikke hva som er «normalt» hos andre
De har sine innøvde rutiner som ikke sees på som arbeid.
Man er for nært seg selv
Ingen bør skrive sin egen hjelpestønad
Når jeg skriver hjelpestønader for kunder snakker vi først på telefon konferanse.
Dette er viktig, og det er faktisk viktig at det er over telefonkonferanse også.
Det er fordi det er så mye som blir sagt på andre måter enn med ord.
Det skapes ett bånd mellom meg og kunden som er viktig for at jeg skal få «koblet meg på».
Siden alle hjelpestønader er helt personlige, må vi ha denne samtalen.
Når vi snakker sammen plukker jeg opp masse som du ikke tenker over. – disse tingene som plukkes opp her ville vanligvis aldri kommet inn i søknaden.
Jeg spør mange spørsmål, hva skjer om du ikke forebygger, hva om du ikke kan møte hjemme, hva skjer om du ikke følger opp det.
Alt dette kommer i søknadene jeg skriver, mye av denne informasjonen blir igjen i hodet til kunden, og kommer ikke med på en søknad de skriver selv.
Noen blir ille til mote over all tiden som skrives, disse vil vanligvis «sensurere seg selv».
Dette er noe vi mennesker gjør.
Det er et ledd i å beskytte oss selv.
Vil du slippe å skrive hele hjelpestønaden kan du få den skrevet av Better AS her
Men over til overskriften, hvordan skriver man egentlig en god hjelpestønad.
Les deg opp på hva som kan tas med i stønaden og hva som ikke kan tas med. Dette er viktig! Om du tar med mye som ikke regnes med trekker NAV fra søknaden din, og du mister kontrollen over hva den som leser tolker hvor mye tid som skal trekkes av søknaden din på det som ikke er relevant i søknaden. Det er støy i søknaden, og åpner for avslag. Du kan lese mer om hva som kan og ikke kan taes med i hjelpestønaden på NAV sine sider her
Skriv ned alt dere gjør fra barnet slår opp øynene, til det sover siste gang på natten.
Del opp søknaden i mindre overskrifter.
Tenk at at den som leser ikke sitter med din informasjon om sykdommen til barnet ditt.
Bruk vanlig språk, unngå diagnosekoder, lange medisinske ord og fagspråk.
Skriv som om du snakker til mennesket som leser
Unngå å fokusere for mye på deg selv, det handler om barnets problematikk.
Er du overveldet, eller ikke har energi til å starte på en hjelpestønad?
Du er ikke alene!
Gjør som mange andre før deg – Få Better AS til å skrive den for deg!
Better AS har 100% innvilgelsesrate!
Eller skriv til cathrine@better-as.no
Comments